Zo bepaal je je doelgroep en voorkom je dure fouten

Vraag tien ondernemers wie hun doelgroep is en acht zeggen: ‘iedereen’. Klinkt lekker inclusief, maar eerlijk? Het is een recept voor gedoe, verwarring en veel verspilde uren. Als je voor iedereen wil werken, werk je uiteindelijk voor niemand. En de kans dat je marketing compleet de plank misslaat, is dan levensgroot.

Je doelgroep kiezen is geen creatief schrijfklusje. Het is geen brainstorm over persona’s met yoga-hobby’s en labradoodles. Het is keuzes maken. Pijnlijke, scherpe keuzes soms. Want zeggen voor wie je wél werkt, betekent ook zeggen voor wie je níet werkt. En dat vinden veel ondernemers lastig. Dus schuiven ze het voor zich uit. Tot het een keer misgaat. Je haalt klanten binnen waar je eigenlijk niks mee hebt, je moet je prijzen verantwoorden, je trekt mensen aan die eigenlijk niet snappen wat jij doet.

Dat kost bakken energie. En ja, ook geld.

Waarom je doelgroep bepalen geen hobby is

Je doelgroep bepaalt alles. Je aanbod, je toon, je marketing, je sales. Als jij niet helder weet wie je wil aantrekken, zit je straks te hannesen met content die niemand boeit, advertenties die niks opleveren en gesprekken waarin je moet uitleggen waarom jij geen €50 per uur bent maar €150. Als je doelgroep niet goed gekozen is, is je hele basis wankel.

Maar hoe kies je dan wél goed?

1. Begin niet bij je aanbod, begin bij je klant

Veel ondernemers bedenken eerst hun dienst of product en gaan daarna op zoek naar wie dat zou willen kopen. Logisch gedacht, maar het werkt vaak niet. De kans is groot dat je iets ontwikkelt waar niemand écht op zit te wachten, of dat je eindigt met een veel te brede doelgroep.

Draai het om. Ga eerst kijken: wie wil ik helpen? En waar lopen die mensen echt op vast? Wat proberen ze op te lossen, en waarom lukt dat nog niet? Ga diep. Niet oppervlakkig “meer omzet willen” of “minder stress”. Wat is de échte reden daarachter?

Voorbeeld: een freelance marketingadviseur helpt ‘ondernemers met groeiambities’. Maar als je dan doorvraagt, blijkt dat die ondernemers vaak vastlopen omdat ze niemand durven inhuren. Dus zijn probleem is geen gebrek aan kennis, maar angst om te investeren. Dat verandert hoe je communiceert, welke woorden je gebruikt, en welk aanbod je doet.

2. Durf mensen uit te sluiten

Ja, dit is de stap waar de meeste ondernemers afhaken. Want je wil niemand uitsluiten, toch? Maar dat is precies de denkfout. Door te kiezen voor één doelgroep, vergroot je je aantrekkingskracht. Omdat je ineens exact weet wat je moet zeggen. Je kent hun wereld, hun struggles, hun taal.

En ja, dan mis je misschien een paar klanten aan de zijkant. So what. Die kosten je toch meer energie dan ze opleveren. En als je goed gekozen hebt, komt er vanzelf een rijtje mensen die denken: die moet ik hebben.

3. Kijk naar wie je al aantrekt

Soms ligt je doelgroep al voor je neus. Kijk naar je bestaande klanten: wie betaalt zonder zeuren? Wie volgt jouw advies op? Met wie werk jij met plezier?

Maak daar eens een lijstje van. Kijk naar hun situatie, hun branche, hun gedrag. Je hoeft niet meteen in één hokje te passen, maar vaak zie je patronen. Misschien trek je vooral starters aan, of juist mensen die al tien jaar ondernemen maar vastzitten. Misschien zijn het vooral vrouwen, of mensen uit de zorg, of juist technerds.

Gebruik die info. Het is geen toeval dat je bepaalde mensen aantrekt. Vaak zit daar jouw kracht.

4. Wees geen kameleon

Er zijn ondernemers die zich elke week anders voordoen, afhankelijk van wie er voor ze zit. Online zijn ze super formeel, in gesprekken ineens lekker losjes. Of ze bieden elke maand een ander product aan, omdat ze denken dat dát is wat de klant wil.

Stop daarmee. Klanten voelen dat. En ze raken erdoor in de war. Weet jij wie je bent, wat je doet en voor wie? Dan komt er rust. Dan krijg je vanzelf klanten die zeggen: “Ik had meteen het gevoel dat jij mij begreep.”

5. Test je keuze in de praktijk

Heb je eenmaal een doelgroep gekozen? Ga het testen. Ga erover schrijven. Maak een landingspagina. Bied een dienst aan. Ga het gesprek aan. Als het goed zit, merk je dat je reacties krijgt van precies de mensen die je voor ogen had. Krijg je alleen maar vage leads of moet je telkens uitleggen wat je bedoelt? Dan zit je nog niet helemaal goed.

Bijschaven mag. Richting houden moet.

6. Ga niet schieten met hagel

Een veelgemaakte fout: denken dat je zichtbaar moet zijn op alle kanalen. Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube, nieuwsbrief, podcast. En ondertussen raakt niemand echt geraakt. Zonde van je tijd.

Kies liever één of twee kanalen waar jouw doelgroep echt zit. En ga daar all-in. Schrijf alsof je tegen die ene ideale klant praat. Niet tegen ‘iedereen’. Want niemand voelt zich aangesproken door algemene woorden. Hoe specifieker, hoe beter.

7. Gebruik de woorden van je doelgroep

Marketingtaal is vaak de doodsteek voor verbinding. Je kunt nog zo’n mooi verhaal hebben, als je doelgroep het niet snapt of voelt, gebeurt er niks. Dus: gebruik hun woorden.

Hoe omschrijven zij hun probleem? Wat zeggen ze letterlijk als ze gefrustreerd zijn? Dat is de taal die je moet gebruiken in je marketing. Niet jouw jargon. Geen dure termen. Geen coaching-buzzwords. Gewoon zoals zij het zelf zouden zeggen.

Vraag eens aan een klant: “Wat maakte dat je contact met mij opnam?” En schrijf dat letterlijk op. Goud waard.

8. Laat je ego erbuiten

Soms willen ondernemers vooral slim gevonden worden. Of origineel. Of vernieuwend. En dus maken ze een aanbod dat vooral zij zelf fantastisch vinden, maar waar niemand op zit te wachten.

Laat je niet leiden door je ego. Jij bent niet de klant. En hoe geweldig jouw idee ook is, als jouw doelgroep er niet wakker van ligt, wordt het niks. Simpel zat.

9. Pas op voor de valkuil ‘ik wil alles kunnen doen’

Veel ondernemers zijn multi-inzetbaar. Ze kunnen coachen, schrijven, designen, spreken, trainen, begeleiden. En dus denken ze: ik bied alles aan, dan is er altijd wel iets dat iemand wil kopen.

Maar dat is precies waarom je klanten in de war raken. Wat moeten ze bij jou halen? Waarvoor moeten ze echt bij jóu zijn?

Durf keuzes te maken. Begin met één duidelijke ingang. Later kun je altijd uitbreiden. Maar eerst moet je duidelijk zijn. Voor jezelf én voor je klant.

10. Durf saai te zijn (want dat is vaak het slimst)

We willen allemaal bijzonder zijn. Uniek. Opvallen. Maar de waarheid? De meeste mensen zoeken geen originaliteit. Ze zoeken herkenning. Iemand die hun probleem snapt. Iemand die hen begrijpt.

Dus ja, je mag best ‘gewoon’ de boekhouder zijn voor zzp’ers. Of de tekstschrijver voor coaches. Of de webbouwer voor therapeuten. Lekker duidelijk. Geen flauwekul. En als jij het goed doet, komen ze echt wel bij je. Juist omdat je niet probeert te schreeuwen, maar gewoon precies biedt wat ze zoeken.

Laatste check: stel jezelf deze vragen

  • Met wie werk ik het liefst?
  • Wie betaalt mij zonder gedoe?
  • Wie snapt meteen wat ik doe?
  • Voor wie wil ik elke dag mijn bed uitkomen?
  • Wie gun ik het meeste resultaat?

Je doelgroep kiezen is geen eenmalige oefening. Het is iets waar je op blijft schaven. Maar hoe scherper je kiest, hoe makkelijker ondernemen wordt. Geen gedoe meer met vage leads, twijfelaars of prijsgezeur. Maar klanten die zeggen: jij bent precies wat ik zocht.

Pas op voor de valkuil ‘ik wil alles kunnen doen’

Veel ondernemers zijn multi-inzetbaar. Ze kunnen coachen, schrijven, designen, spreken, trainen, begeleiden. En dus denken ze: ik bied alles aan, dan is er altijd wel iets dat iemand wil kopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *