Sommige ondernemers lijken moeiteloos mensen aan te trekken. Alles wat ze aanraken verandert in goud. Klanten blijven terugkomen, aanbevelingen stromen binnen en de gunfactor? Die spat er vanaf. Hoe dan? Je hoeft echt geen gladde verkooppraatjes te houden of je anders voor te doen dan je bent. Wat wél werkt: jezelf zijn, en daar bewust gebruik van maken.

Waarom mensen liever kopen van mensen die ze aardig vinden

Sympathie is een krachtig beïnvloedingswapen. Mensen kopen liever van mensen die ze leuk vinden. Denk maar aan jezelf, je gunt eerder een deal aan die ene warme, oprechte ondernemer dan aan iemand die alleen maar bezig is met z’n eigen belang. En dat is precies waarom jij als mens centraal mag staan in je marketing.

Laat zien wie je bent, niet alleen wat je doet

Persoonlijkheid werkt als een magneet. Klanten willen niet alleen weten wat je doet, maar vooral wie jij bent. Wat drijft je, waar sta je voor, en waarom doe je wat je doet? Gooi af en toe wat zelfspot erin, deel eens een blunder, of laat je gezicht zien met een knipoog. Kwetsbaarheid creëert verbinding. Niet met iedereen, en dat is oké. Want hoe duidelijker jij jezelf laat zien, hoe makkelijker jouw ideale klant je herkent.

Verhalen blijven hangen, droge feiten niet

Weet je nog dat verhaal dat je ooit hoorde in groep acht? Of dat ene moment waarop iemand iets deelde wat je raakte? Verhalen blijven plakken. Feiten vergeten we. Gebruik dus storytelling, altijd. In je social posts, op je over mij-pagina, zelfs in je aanbod. Vertel over het moment waarop jij besloot het anders te doen. Neem je lezer mee in jouw ervaring. Niet gelikt, wel echt.

Maak het persoonlijk zonder ingewikkeld te doen

Je hoeft geen roman te schrijven. Houd het simpel, menselijk, herkenbaar. Deel bijvoorbeeld een klantverhaal, maar dan met een twist. Of een moment waarop jij dacht, waar ben ik mee bezig, en hoe je toen een keuze maakte die alles veranderde. Houd je zinnen kort, gebruik witregels, en bouw op naar een punt dat raakt.

De kracht van herhaling

Volgens het mere exposure effect vinden mensen iets of iemand leuker naarmate ze het vaker zien. Laat jezelf dus zien, zonder het idee dat je steeds iets nieuws moet verzinnen. Jouw herhaling is voor een ander pas het begin. Dus blijf zichtbaar. Niet omdat je moet opvallen, maar omdat je wil verbinden.

De vriend, de expert, het voorbeeld

Wil je meer vertrouwen opbouwen? Dan zijn er drie rollen die werken als een trein:

  1. De vriend, die sympathieke uitstraling waardoor mensen denken “jou zou ik in het echt willen spreken”.
  2. De expert, iemand die weet waar hij of zij het over heeft.
  3. Het voorbeeld, je laat zien dat het kan, op een manier die inspireert in plaats van intimideert.

Durf die rollen af te wisselen. Je hoeft ze niet perfect te spelen, maar wel bewust in te zetten.

De gunfactor verhogen zonder je anders voor te doen

Wil je dat klanten sneller voor jou kiezen? Zo vergroot je je gunfactor met storytelling, persoonlijkheid en sympathie, zonder je anders voor te doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *